Sommige onderdelen van het HaFa praktijkexamen voor blaasinstrumenten zijn geschikt om ‘modulair’ af te nemen. Daarmee bedoelen we dat het onderdeel vóór de examendag al wordt afgenomen en door de eigen docent (eventueel samen met een collega) wordt beoordeeld.
Het modulair afnemen van sommige onderdelen levert twee grote voordelen op: tijdwinst en stressreductie. We willen bereiken dat het praktijkexamen een feest is, de kroon op het werk van de leerlingen, en vooral dat er zo veel mogelijk gemusiceerd wordt tijdens het examen.
Wij zijn voorstander van het maken van een video-opname van de modulaire onderdelen. Dat stimuleert de leerlingen om de beste versie van het onderdeel op te nemen (dus heel veel te oefenen) én het levert een soort portfolio op, waar de leerlingen later nog plezier van hebben. Bovendien kan de gecommitteerde bij het praktijkexamen kennis nemen van de prestaties.
Neem de filmpjes op met materiaal (camera, telefoon) van de leerlingen zelf. Dat is fijner voor de privacy van de leerlingen, bovendien bewaren zij zo zelf hun portfolio. Aandachtspunt is uiteraard dat de leerling de opnamen bij het examen mee moet brengen. De gecommitteerde hoeft er niet naar te kijken, maar het moet wel kunnen.
We zullen aan de mensen die leerlingen inschrijven voor het praktijkexamen vragen om uiterlijk 4 weken vooraf aan te geven of ze kiezen voor modulair of niet. We denken dat het goed is voor leerlingen om op tijd te weten waar ze aan toe zijn, en Muziekexamens Brabant heeft tijd nodig om alles goed te verwerken.
Hieronder beschrijven we per onderdeel of het wel of niet geschikt is voor de modulaire vorm, en hoe we dat voor ons zien.
Uit het hoofd
Niet geschikt
We vinden dit onderdeel niet geschikt omdat bij het merendeel van de examens de kandidaten op dit onderdeel het mooist spelen, ze stijgen boven zichzelf uit. We denken dat het beter is om voor dit onderdeel één van de voordrachtstukken te kiezen (of een fragment daaruit). Op die manier kost het niet meer tijd dan nodig, én dan horen we de mooiste muzikale prestaties.
Prima Vista ritme en melodie
Niet geschikt
Voorbeelden van Prima Vista methodes:
Melodie
Bladmuziek methodes zijn er heel veel, bijvoorbeeld hier
Speeldictee (voor en naspelen)
Geschikt
Aanpak: film het hele proces zonder knippen, net zoals je dat op examen zou doen. Zorg ervoor dat je zelf als docent ook in beeld bent.
Improviseren
Eventueel geschikt, maar alleen als het de leerling echt helpt, én als het de eenvoudige voor- en nazinvorm betreft, waarbij de leerling zinnetjes afmaakt.
Improviseren tijdens het praktijkexamen zien we meestal in twee smaken:
1: zinnetjes afmaken – dit kan prima modulair, mits met docent en leerling in beeld, zonder lessenaar. Zo krijg je een compleet overzicht van de situatie, het geeft dan een echt beeld van wat er gebeurt in het lokaal.
2: improvisatie is, of wordt verwerkt in, een voordrachtstuk. Wij achten deze variant niet geschikt om vooraf op te nemen. Dit is live, als deel van de voordrachtstukken, veel indrukwekkender en effectiever. Het wordt zo een ontzettend leuk deel van het examen, waar vooral veel gemusiceerd wordt.
Klankvorming
Niet geschikt
Intonatie
Niet geschikt
Toonladders & drieklanken
Geschikt
Aanpak: Thuis door de leerling zelf laten filmen werkt goed, is onze ervaring. Tijdens de les filmen kost erg veel tijd, thuis kan de leerling het zo vaak overdoen als hij/zij/die wil. We denken dat het goed werkt om alle opnamen in de laatste maand voor het praktijkexamen te laten maken.
De ervaring is dat de leerlingen die thuis filmpjes maken van de toonladders daar veel profijt van hebben. Ze studeren hard, om een perfecte opname te kunnen maken. We bereiken hiermee het doel (beheersing van toonladders) zelfs nog beter dan met het laten voorspelen tijdens het praktijkexamen.
Zorg bij het filmen dat we een totaalbeeld krijgen van de situatie, zodat we ook kunnen zien of de leerling uit het hoofd of van blad speelt.
Techniek algemeen
Niet geschikt
Ritmiek
Niet geschikt
Samenspel
Niet geschikt
Dynamiek en Articulatie
Niet geschikt
Frasering
Niet geschikt
Vanaf januari 2022 gebruiken we een nieuwe omgeving om in te schrijven, een handleiding kunt u hier downloaden. Indien u ondanks het gebruik van de handleiding problemen hebt kunt u altijd contact met ons opnemen, bij voorkeur via de mail, info@muziekexamensbrabant.nl